Hoppa till innehåll

Bostadskund

När du bor hos oss vill vi göra det enkelt för dig att bo bekymmersfritt. Läckande kranar och gräsklippning tar vi hand om. Att bo i en hyreslägenhet är ett flexibelt sätt att bo och du kan flytta på tre månader om din livssituation förändras. Du slipper oroa dig för oväntade kostnader, räntesvängningar och amorteringar och du kan känna dig bekväm och trygg i att ha någon som förvaltar din bostad.

Husvärd i varje fastighet

Alla MKBs fastigheter har en egen husvärd som hjälper dig om något i din lägenhet inte fungerar och svarar på dina frågor om boendet.

Fastighetsjour och trygghetsjour

Händer det något akut när MKBs personal inte finns på plats har vi en jour du når på 040-31 33 33. Det är en fastighetsjour vid akuta fel i lägenheten, som en vattenläcka, och en trygghetsjour om du upplever störningar.

Fastighetsjouren gör previs som trygghetsjouren en bedömning av ärendet när du ringer och de kan guida dig rätt eller göra en utryckning. Om brott pågår ska du ringa polisen, 114 114 eller 112.

Får du besök av trygghetsjouren mer än en gång samma år och de konstaterar en störning hos dig skickar vi en faktura på 850 kronor per gång till dig.

Störning är något som gör dina grannar otrygga eller visar att du inte tar hänsyn till varken din bostad eller dina grannar. Grund för bedömningen är hyreslagstiftningen och MKB:s hyresvillkor. Det handlar inte om att någon spelar hög musik en gång eller att barn springer över golvet i en lägenhet.

Renovering och underhåll

Din lägenhet är ditt hem. Det är du som vet bäst hur du vill ha det. Blommig fondtapet, klinker innanför dörren i hallen eller målade väggar. Det som är viktigt för oss är att du inte förstör något och att du vet att du kan behöva återställa saker du gjort innan du ska flytta. Men vi kan också göra jobbet.

Flytta in och ut

Allt från Adressändring till Visning - sådant som är bra att känna till när du ska flytta till eller från en lägenhet hos MKB.

Ändrad boendesituation

Livet blir inte alltid som man tänkt sig och de kan hända att du behöver ansöka om andrahandsuthyrning eller separation av hyresavtal.

Ansökan och godkännande krävs

Du behöver ansöka och bli godkänd för att få hyra ut din lägenhet. Ta reda på mer.

Om du behöver en större eller mindre lägenhet kan ett lägenhetsbyte vara något. Du måste ansöka och vi behöver godkänna bytet. Ta reda på mer.

Om du ska flytta och säga upp din lägenhet kan du ansöka om att överlåta ditt hyresavtal till en närstående som du sammanbott och haft gemensamt hushåll med de senaste 3 åren. Inneboende räknas ej som närstående.

För dig som är hyresgäst

  • Tvättider, hur många tvättider kan jag ha varje månad?
    Du kan bara ha en bokad tid åt gången.
    Hur många pass och hur långa eller sena tvättider det finns är olika i olika fastigheter. Det beror på hur tvättstugan ligger i huset, om den kan störa någon eller liknande.
  • Hur kan jag följa och kontrollera min förbrukning av varmvatten?
    Det gör du på Mina sidor under fliken förbrukning.
  • Hur ser jag varmvattendebiteringen på min hyresavi?
    På hyresavin finns en rad där du ser kostnaden för hela den mängd varmvatten du använt under föregående månad.
  • När startar mätning och debitering av varmvatten?
    Mätning startar så fort mätaren är installerad. Debiteringen startar dock tidigast 3 månader efter att du kunnat se din förbrukning (utan debitering) på din hyresavi.
  • Hur fungerar debiteringen för varmvattenförbrukning vid in- och utflytting?
    Vi debiterar förbrukningen först när vi har fått in uppgifter för en hel kalendermånad. Det innebär att om du flyttar in 1 januari, debiteras januaris förbrukning på den avi som skickas ut i februari och avser marshyran.
    Eftersom det blir en förskjutning mellan förbrukning och debitering kommer de två sista månadernas förbrukning att debiteras via separata fakturor efter avflyttning.
  • Är normalvärdet för varmvattenförbukning ett fast värde som gäller för samtliga områden?
    Ja, normalvärdena är fasta och lika för alla områden, men olika lägenhetsstorlekar har olika normalvärden, det vill säga olika mängder vatten som ingår i hyran:
    En etta har normalvärdet 20 000 liter per år, en tvåa 30 000 liter per år, en trea 40 000 liter per år, en fyra 50 000 liter per år och en femma 60 000 liter per år.
    Värdena grundar sig på genomsnittsvärden som även andra allmännyttiga fastighetsbolag använder. MKB har kommit överens med Hyresgästföreningen om dessa normalvärden för olika lägenhetstyper.
  • Var placeras mätaren för varmvatten?
    I lägenhetens badrum. I en del fall kommer även en mätare att placeras i köket (under diskbänken) eller på gästtoaletten, detta beroende på hur rören för varmvattnet är indraget i din fastighet.
  • Jag har inte fått någon enkät
    1. Kontrollera din skräppost. 
    2. Om du inte har fått någon enkät kan det hända att vi har fel kontaktuppgifter till dig. För att vara säker på att få nästa enkät uppdatera dina kontaktuppgifter via din husvärd eller kundtjänst.
    3. Studenter får en egen studentenkät senare i september
    4. Har utländskt mobilnummer (vi sickar endast till svenska nummer)
    5. Har skyddad identitet
    6. Om du hyr lägenhet i andrahand.
    Du som bor i följande fastigheter får ingenenkät i år eftersom fastigheterna är nya:
    1. Hemvistet
    2. Kronborg
    3. Gjuteriet
    4. Sjöporten
    5. Skotsteken
  • Frågor & svar kundenkät 2019
    Jag har inte fått någon enkät!
    1. Kontrollera din skräppost. 
    2. Om du inte har fått någon enkät kan det hända att vi har fel kontaktuppgifter till dig. För att vara säker på att få nästa enkät uppdatera dina kontaktuppgifter via din husvärd eller kundtjänst.
    3. Studenter får en egen studentenkät senare i september
    4. Har utländskt mobilnummer (vi sickar endast till svenska nummer)
    5. Har skyddad identitet
    6. Om du hyr lägenhet i andrahand
    Du som bor i följande fastigheter får ingen enkät i år eftersom fastigheterna är nya:
    1. Hemvistet
    2. Kronborg
    3. Gjuteriet
    4. Sjöporten
    5. Skotsteken
    Finns kundenkäten på flera språk?
    Ja.
    På länken som finns i mejlet eller sms:et kan man hitta kundenkäten på fler språk;
    Svenska, engelska, albanska, arabiska, serbokroatiska och somali.
    Kommer påminnelser?
    I månadsskiftet september/oktober kommer ett par påminnelser.
    Hur påverkar resultaten mitt område?
    Varje område är unikt och får en egen åtgärdsplan. Delar av den presenteras i slutet av året ute på området. Exempel på åtgärder efter förra årets enkät skickades ut i nyhetsbrev i augusti.
    Hur och när delas kundenkäten ut?
    Skickas i första hand via mejl och i andra hand via sms den 6 september. Undantagsvis, om vi saknar e-post och telefonnummer, skickar vi enkäten med post. Har du fått den med post vill vi gärna att du uppdaterar dina kontaktuppgifter eftersom det underlättar för dig att få viktig information från oss, och det är mer miljövänligt.
    Hur länge kan man svara på kundenkäten?
    Du har ungefär en månad på dig att svara.
    Varför ska jag svara?
    Vi lyssnar mycket på dig och dina grannar, varje röst är viktig. Att ni är nöjda med ert boende är viktigt för oss. Vi har hög närvaro i våra områden. Inför förändringar eller förbättringar har vi nästan alltid en dialog med våra kunder. Enkäten är en viktig kanal. Genom att fylla i den kan du påverka ditt boende.
    Hur många kan vinna sin hyra?
    Fem kunder har chansen att vinna en fri månadshyra.
    Hur går tävlingen till?
    AktivBo väljer slumpmässigt ut 100 personer av de som svarat på enkäten. De 100 får en tävlingsuppgift som ska besvaras och skickas till AktivBo. AktivBo sammanställer inkomna svar anonymt så att de fem bästa kan väljas ut av en jury bestående av Förvaltningschef och Fastighetschefer på MKB.
  • Hyresgäst: Goda skäl att du ska bo i hyreslägenhet
    Det finns många goda skäl att välja att bo i en hyresrätt. Nedan följer några av fördelarna.
    • Du bor bra utan att behöva ta något bostadslån.
    • Du är inte beroende av konjunktur för att byta bostad. Det är bara att säga upp ditt hyreskontrakt när du känner för att flytta.
    • Det är bekvämt att bo i hyresrätt. Din hyresvärd lagar eller fixar i din lägenhet när du behöver hjälp.
    • Väljer du en nybyggd lägenhet är standarden hög och allt är nytt och fräscht.
    • Du får tid över till annat eftersom du inte behöver renovera eller uppdatera din bostad.
    • Det ökar möjligheten till rörlighet. När du säger upp ditt hyreskontrakt blir du av med kostnaden och ansvaret tre månader senare.
    • Du kan hitta bostad i ett bra läge utan att du behöver gå in med dyra insatser och lån.