Hoppa till innehåll

Bostadskund

När du bor hos oss vill vi göra det enkelt för dig att bo bekymmersfritt. Läckande kranar och gräsklippning tar vi hand om. Att bo i en hyreslägenhet är ett flexibelt sätt att bo och du kan flytta på tre månader om din livssituation förändras. Du slipper oroa dig för oväntade kostnader, räntesvängningar och amorteringar och du kan känna dig bekväm och trygg i att ha någon som förvaltar din bostad.

Flytta in och ut

Allt från Adressändring till Visning - sådant som är bra att känna till när du ska flytta till eller från en lägenhet hos MKB.

Renovering och underhåll

Din lägenhet är ditt hem. Det är du som vet bäst hur du vill ha det. Blommig fondtapet, klinker innanför dörren i hallen eller målade väggar. Det som är viktigt för oss är att du inte förstör något och att du vet att du kan behöva återställa saker du gjort innan du ska flytta. Men vi kan också göra jobbet.

Ändrad boendesituation

Livet blir inte alltid som man tänkt sig och de kan hända att du behöver ansöka om andrahandsuthyrning eller separation av hyresavtal.

Ansökan och godkännande krävs

Du behöver ansöka och bli godkänd för att få hyra ut din lägenhet. Ta reda på mer.

Om du behöver en större eller mindre lägenhet kan ett lägenhetsbyte vara något. Du måste ansöka och vi behöver godkänna bytet. Ta reda på mer.

Om du ska flytta och säga upp din lägenhet kan du ansöka om att överlåta ditt hyresavtal till en närstående som du sammanbott och haft gemensamt hushåll med de senaste 3 åren. Inneboende räknas ej som närstående.

Boguiden

I Boguiden får du följa med på en boenderesa: Inför en inflyttning, under boendetiden samt om något händer i ditt boende.

Om Boguiden

Boguiden är framtagen tillsammans med Malmö stad och fem av Malmös största hyresvärdar. Klicka här för att komma till Boguiden »

Husvärd i varje fastighet

Alla MKBs fastigheter har en egen husvärd som hjälper dig om något i din lägenhet inte fungerar och svarar på dina frågor om boendet.

Fastighetsjour och trygghetsjour

Händer det något akut när MKBs personal inte finns på plats har vi en jour du når på 040-31 33 33. Det är en fastighetsjour vid akuta fel i lägenheten, som en vattenläcka, och en trygghetsjour om du upplever störningar.

Fastighetsjouren gör previs som trygghetsjouren en bedömning av ärendet när du ringer och de kan guida dig rätt eller göra en utryckning. Om brott pågår ska du ringa polisen, 114 114 eller 112.

Får du besök av trygghetsjouren mer än en gång samma år och de konstaterar en störning hos dig skickar vi en faktura på 850 kronor per gång till dig.

Störning är något som gör dina grannar otrygga eller visar att du inte tar hänsyn till varken din bostad eller dina grannar. Grund för bedömningen är hyreslagstiftningen och MKB:s hyresvillkor. Det handlar inte om att någon spelar hög musik en gång eller att barn springer över golvet i en lägenhet.

För dig som är hyresgäst

  • Kabel-TV via Connect TV

    Du som bor i ett hus med Connect TV har ett analogt eller ett digitalt basutbud. De digitala basutbudet är ett automatiskt tillval hos alla som flyttat in efter den 1/9 2015 och kostar 95 kronor per månad och betalas på hyresavin. Tillvalet är inte möjligt att säga upp.

    För mer information kan du hitta Här
    Vid tekniska problem kontakta Connect TV

    Kundservice:040-615 00 00
    Vardagar 08.00-20.00
    Helgdagar 10.00-20.00

    E-post: kundservice@connecttv.se                                         

  • Ändrad utbetalning för alla självförvaltare 2019
    Vad innebär förändringen?
    Alla som är självförvaltare kommer automatiskt att få lägre hyra varje månad. MKB kommer inte längre att betala ersättning genom avi eller insättning på konto.
    Vad beror förändringen på?
    Förändringen beror på att MKB ser över rutinen för utbetalning till självförvaltare. För att öka säkerheten kring kunduppgifter ska vi sköta hanteringen digitalt. Det innebär både att säkerheten ökar och att ersättningen kommer till varje självförvaltare snabbare, varje månad istället för två gånger om året.
    När börjar det gälla?
    Förändringen börjar gälla den 1 januari 2019. Det blir ingen förändring under 2018.
    Du får din ersättning som vanligt i december 2018.
    Du får inget avdrag på hyran i januari, istället får du dubbelt avdrag i februari.
    På februari månads hyresavi kan du se hyresavdraget för både januari och februari.
    Vad behöver jag göra nu?
    Du behöver inte göra någonting, förändringen sker automatiskt.
    När får jag min första hyresreducering?
    I februari 2019.
    Du får inget avdrag på hyran i januari. Istället får du dubbelt avdrag i februari.
    På februari månads hyresavi kan du se hyresavdraget för både januari och februari. Därefter får du avdrag på hyran varje månad, vilket du kan se på din hyresavi
    Behöver jag göra något?
    Nej, du behöver inte göra någonting, förändringen sker automatiskt.
    Hur gör jag om jag inte vill längre vill vara självförvaltare?
    Kontakta din bosociala utvecklare och säg upp dig från uppdraget.
    Hur gör jag om jag vill ha ersättning i form av pengar som tidigare, inte lägre hyra?
    MKB har fattat beslutet att endast ersätta självförvaltare genom hyressänkning. Det finns ingen möjlighet att få pengar på annat sätt.
  • Jag har inte fått något kärl för källsortering av matavfall – hur gör jag?
    • Hängare kan beställas och monteras av din husvärd.
    • Korgen för matavfall kan placeras i ditt vaskskåp eller monteras på en hängare som monteras på insidan av dörren till ditt vaskskåp.

    Att underlätta källsortering i hemmet är en viktig del av MKBs miljöarbete. Därför ska alla hyresgäster ha ett luftat kärl för utsortering av matavfall i papperspåse i sitt kök.
    Kärl och papperspåsar finns ofta att hämta i ditt miljöhus.
    Hittar du dem inte där så ber vi dig kontakta ​områdeskontor​​​
  • Jag vill byta bank, vad händer med min e-faktura?
    Du behöver anmäla att du vill ha e-fakturan på din nya bank.
    Detta gör du i internatbanken där du letar upp en lista på de företag som erbjuder elektronisk faktura och väljer MKB Fastighets AB.
  • Tryggare hantering av dina personuppgifter
    Lagen om GDPR träder i kraft den 25 maj - 2018. Vi hanterar dina personuppgifter enligt gällande lagstiftning.
    Här har vi samlat info om hur MKB hanterar ​personuppgifter​​​
  • Varför höjs min hyra varje år?
    Din hyra förhandlas årligen med Hyresgästföreningen.
    Den årliga hyresförändringen påverkas av:
    1. ränteläge
    2. förändringar som dyrare el, vatten eller värme
    3. allmän ökning av prisnivå
  • Får jag själv måla om i min lägenhet?
    Ja, om du vill förändra snabbt är målning bra.
    Du kan välja att göra det själv eller köpa tjänsten via oss eller någon annan.
    Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört.
    Tänk på att om du väljer färger som är väldigt starka, mörka eller speciella på annat vis så kan du behöva måla om innan du flyttar.
  • Hur många nycklar får jag till min lägenhet?
    Till varje lägenhet brukar följa  2-3 nycklar och en tagg om ni till exempel har digital bokning av tvättstuga eller miljöhus som öppnas med tagg.
    Behöver du fler nycklar eller taggar än de som följde med lägenheten, ska du kontakta din husvärd så kan du eventuellt beställa fler mot en kostnad.
    Du kan också besöka ditt områdeskontor under deras ​öppettider​​​
  • Behöver jag en brandvarnare?
    Ja, du behöver en brandvarnare i lägenheten.
    Om det saknas brandvarnare - anmäl det på mina sidor eller kontakta kundtjänst.
    Testa gärna dina brandvarnare en gång i månaden genom att trycka på knappen.
    Fler goda råd hittar du hos Räddningstjänsten syd »
  • Hur rensar jag avlopp och golvbrunn?

    Rensa avlopp och golvbrunnen då och då, det fastnar lätt hår som kan orsaka stopp. 

    Alla golvbrunnar är inte lika men de flesta följer samma princip.


    1. Skruva loss skruven och lyft bort gallret (bild 1).
    2. Ta tag i ”handtaget” mitt i brunnen och lyft rakt upp (bild 2).
    3. Rengör delen som du lyft upp (bild 3).
    4. Sätt tillbaka delen så att gummipackningen sluter tätt och skruva fast gallret.
    Kalka av Kalkrikt vatten lämnar spår på kakel, i handfat, duschgolv och väggar. Använd ett bra miljömärkt avkalkningsmedel med jämna mellanrum.
    Rengör ventil Rengör ventilen i badrummet då och då med trasa och ljummet vatten med diskmedel