Hoppa till innehåll

Sök bland frågor och svar

Eller klicka dig fram bland frågor andra ställt

Hyresgäst

  • Får jag ha en pool på uteplats, gräsmatta eller mark som tillhör MKB?
    Det är inte tillåtet att ha pool eller liknande på uteplats, gräsmatta eller mark som tillhör MKB och de får inte heller fyllas från MKB:s vattenledningssystem.

    I ditt bostadsavtal står följande:
    10:7 Hyresgästen eller personer denne svarar för, får inte utanför lägenheten, på mark eller i byggnad förvaltad av MKB, placera pool, studsmatta, rutschbana, gungställning, hoppborg eller liknande. Inte heller får andra anordningar som kan medföra risk för skada eller olycksfall placeras där. Pool får ej heller användas på uteplats eller annan yta i eller till lägenheten och får inte fyllas från MKB:s vattenledningssystem.

  • Går det att delbetala en faktura?
    Har du fått en hög faktura vid tex byte av lås eller haft en skada i lägenheten. Kontakta oss så ser vi om det är en möjlighet för dig.

    Du kan kontakta ​Kundtjänst​​​ så kopplas du vidare till rätt person eller skicka ett mejl till oss på info@mkbfastighet.se



  • Containerdagar 2022
    Annelund
    När: 27–28 januari, 25–26 februari, 30–31 mars, 29–30 april, 30–31 maj, 29–30 juni, 28–29 juli, 30–31 augusti, 28–29 september, 28–29 oktober, 29–30 november, 28–29 december
    Adress: Vitemöllegatan 20 (vid garage nedfarten)

    Augustenborg
    När: 08:00 - 16:00
    måndag - tisdag
    Adress: Särlagatan 5

    När: 08:00 - 16:00
    torsdagar
    Adress: Lönngatan 62

    Bellevuegården
    När:10:00 – 18:00
    19 februari, 19 maj, 25 augusti, 24 november
    Adress: Delsjögatan 4 samt Stensjögatan 6

    City
    När: Ingen planerad
    Adress: Lugna gatan 42

    Gullviksborg
    När: 07:00 - 16:00
    måndag - tisdag
    Adress: Censorsgatan 12 (vändzonen)

    När: 07:00 - 16:00
    onsdag - fredag
    Adress: Gymnasistgatan 31

    När: 07:00 - 16:00
    sista torsdagen- fredag i månaden
    Adress: Eriksfältsgatan 91–93

    När: 07:00 - 16:00
    sista torsdagen till fredagen i månaden
    Adress: Docentgatan 10 A-G

    Gröndal / Kulladal
    När: Ingen planerad
    Adress: Teknikergatan 1

    Herrgården
    När: 14:00 - 17:00
    11 januari, 8 februari, 8 mars, 12 april, 10 maj, 14 juni, 12 juli, 9 augusti, 13 september, 11 oktober, 8 november, 13 december
    Adress: Von Rosens väg 58 (vid miljöstationen)

    Holma
    När: kl.15:00-18:00
    26 januari, 23 februari, 30 mars, 27 april, 25 maj, 29 juni, 27 juli, 31 augusti, 28 september, 26 oktober, 30 november, 28 december
    Adress: Snödroppsgatan 2

    Katrinelund
    När: Kontakta husvärden
    Adress: Katrinelundsgatan 4 (vid infarten till Willys)

    Kroksbäck
    När: 12:00 - 16:00
    31 januari, 28 februari, 31 mars, 29 april, 31 maj, 30 juni, 29 juli, 31 augusti, 30 september, 31 oktober, 30 november, 29 december
    Adress: Sörbäcksgatan 24 (vändzonen)

    När: 12:00 - 16:00
    31 januari, 28 februari, 31 mars, 29 april, 31 maj, 30 juni, 29 juli, 31 augusti, 30 september, 31 oktober, 30 november, 29 december
    Adress: Norrbäcksgatan 32 (vändzonen)

    Limhamn
    När: Lämnas ca 08:00 - 09:00 och hämtas dagen efter mellan 15:00 - 16:00
    19 – 20 maj, 20 – 21 oktober
    Adress: Lilla Högerstensgatan 1, 3, 5
    Stora Högerstensgatan 1, 3, 5, 7, 9
    Kalkstensvägen 27

    Lorensborg
    När: 10:00 – 18:00
    25 januari, 22 mars, 17 maj, 20 september, 22 november
    Adress: Hallingsgatan 3 (miljöhuset)
    Vendelsfridsgatan 11 (parkeringen/miljöhuset)

    Fridhem
    När: 06:00 - 06:00 dagen efter
    14 - 17 januari
    Adress: Köpenhamnsvägen 93 / Vikingavägen 100

    Mellanheden
    När: 15:00 - 18:00
    4maj, 7september
    Adress: Övedsgatan 4

    När: 15:00 - 18:00
    11 maj, 14 september
    Adress: John Ericssons väg 77

    När: 15:00 - 18:00
    18 maj, 21 september
    Adress: Köpenhamnsvägen 12

    Nydala
    När: måndag, tisdag, torsdag och fredag (onsdagar töms containern)
    Adress: Lektorsgatan 6 vid parkeringen

    Oxie
    När:13 - 14 januari, 21-22 april, 21-22 juli, 20-21 oktober
    (19-20 januari - 2023)
    Adress: Oshögavägen (på gräset framför miljöhuset)
    Emil Göranssons väg (till höger i vändzonen)
    Hans Winbergs väg (till vänster i vändzonen)

    Persborg
    När: 12:00 fram till 10:00 dagen efter
    27 januari, 19 maj, 27 oktober,
    Adress: Olofsborgsgatan (vändzon)

    När: 12:00 fram till 10:00 dagen efter
    31 mars, 25 augusti, 29 december
    Adress: Sveaborgsgatan (vändzon)

    Pildammstaden
    När: 08:00 - 18:00
    20 april, 9 november
    Adress: Tuborgsgatan 23 (bakom Kronborgsgatan 7)

    Segevång
    När: 28 - 29 juni, därefter ingen planerad
    (Containrarna kommer placeras ut innan kl. 11:00 och hämtas dagen efter kl15:00)
    Adresser: Segevångsgatan 7 (vid miljöhus 2), Östra Fäladsgatan 4
    Kronetorpsgatan 31, Kronetorpsgatan 40
    Kronetorpsgatan 80, Lundavägen 57-59,
    Segeparksgatan 6 (parkeringsytan bredvid miljöhus)
    Segeparksgatan 13

    Seved
    När: 09:00 – 14:00
    varje måndag
    Adress: Bragegatan 23 (parkeringen)

    Sorgenfri
    När: nyckel hämtas hos husvärden
    Adress: Sorgenfrivägen 42

    Student
    Kontakta husvärden

    Örtagård
    När: 16:00 – 18:00
    29 mars, 26 april, 31 maj, 28 juni, 26 juli, 30 augusti, 27 september, 25 oktober
    Adress: Hårds väg 68–85 (miljöhus nr 3)


    Om du tycker att det dröjer för länge mellan containerdagarna så kan du alltid vända dig till de olika Återvinningscentralerna i Malmö

  • Trivselregler för dig och dina grannar
    I alla trapphus hänger trivselregler som ger en trevligare boendemiljö för alla om de följs.
    1. Det ska vara tyst i huset klockan 22.00 - 07:00.
    2. Rökförbud i gemensamma utrymmen.
    3. Mata inte fåglar.
    4. Släng sopor i miljöhuset.
    5. Parkera cyklar och barnvagnar på rätt plats.
    6. Ha hunden kopplad ute och plocka upp efter den.
    Här kan du se trivselreglerna.
  • Tvättider, hur många tvättider kan jag ha varje månad?
    Du kan bara ha en bokad tid åt gången.

    Hur många pass och hur långa eller sena tvättider det finns är olika i olika fastigheter. Det beror på hur tvättstugan ligger i huset, om den kan störa någon eller liknande.
  • Hur kan jag följa och kontrollera min förbrukning av varmvatten?
    Det gör du på Mina sidor under fliken förbrukning.


  • Brandsäkerhet: Vad gäller i våra bostäder?
    Saknas brandvarnare i din lägenhet - felanmäl det via serviceanmälan eller kontakta kundtjänst. Kontrollera gärna att batteriet fungerar då och då.
    • Se till att du har en gällande hemförsäkring för din bostad.
    • Släck alltid ljus när du lämnar rummet.
    • Många bränder startar i köket. Håll koll på spisen och sätt larm på mobilen om att du har något på en platta - då blir du påmind innan det kokar torrt. 
    • Ha gärna en brandfilt eller liten brandsläckare i hemmet. De hjälper snabbt om faran är framme.
    För mer information om brandsäkerhet, se Räddningstjänsten Syd
  • Jag har inte fått något kärl för källsortering av matavfall – hur gör jag?
    • Hängare kan beställas och monteras av din husvärd.
    • Korgen för matavfall kan placeras i ditt vaskskåp eller monteras på en hängare som monteras på insidan av dörren till ditt vaskskåp.

    Att underlätta källsortering i hemmet är en viktig del av MKBs miljöarbete. Därför ska alla hyresgäster ha ett luftat kärl för utsortering av matavfall i papperspåse i sitt kök.

    Kärl och papperspåsar finns ofta att hämta i ditt miljöhus.

    Hittar du dem inte där så ber vi dig kontakta ​områdeskontor​​​
  • Jag vill byta bank, vad händer med min e-faktura?
    Du behöver anmäla att du vill ha e-fakturan på din nya bank.

    Detta gör du i din internetbank där du letar upp en lista på de företag som erbjuder elektronisk faktura och väljer MKB Fastighets AB.


  • Hur många nycklar får jag till min lägenhet?
    Till varje lägenhet brukar följa  2-3 nycklar och en tagg om ni till exempel har digital bokning av tvättstuga eller miljöhus som öppnas med tagg.

    Behöver du fler nycklar eller taggar än de som följde med lägenheten, ska du kontakta din husvärdså kan du eventuellt beställa fler mot en kostnad.

    Du kan också besöka ditt områdeskontor under deras ​öppettider​​​
  • Behöver jag en brandvarnare?
    Du behöver en brandvarnare i lägenheten.

    Om det saknas brandvarnare - anmäl det på mina sidor eller kontakta kundtjänst.
    Testa gärna dina brandvarnare en gång i månaden genom att trycka på knappen.

    Fler goda råd hittar du hos Räddningstjänsten syd »

    Hur du testar din brandvarnare (Film)
  • Hur rensar jag avlopp och golvbrunn?

    Rensa avlopp och golvbrunnen då och då, det fastnar lätt hår som kan orsaka stopp. 

    Alla golvbrunnar är inte lika men de flesta följer samma princip.



    1. Skruva loss skruven och lyft bort gallret (bild 1).
    2. Ta tag i ”handtaget” mitt i brunnen och lyft rakt upp (bild 2).
    3. Rengör delen som du lyft upp (bild 3).
    4. Sätt tillbaka delen så att gummipackningen sluter tätt och skruva fast gallret.

    Kalka av Kalkrikt vatten lämnar spår på kakel, i handfat, duschgolv och väggar. Använd ett bra miljömärkt avkalkningsmedel med jämna mellanrum.

    Rengör ventil Rengör ventilen i badrummet då och då med trasa och ljummet vatten med diskmedel

  • Får jag ha katt, hund eller ett annat husdjur i min lägenhet?
    Det går bra att ha husdjur när du bor hos oss!

    Du behöver
    • ta hand om ditt djur 
    • ta hänsyn till dina grannar 
    • följa de regler som gäller för djuret, till exempel kan djur som minigris, orm eller ödla behöva godkännande från miljöförvaltningen Malmö Stad  

    Lycka till med din nya vän!
  • Loggas min tagg när jag använder den?
    Det stämmer att användningen av tagg registreras hos oss. I systemet lagras händelser som dörröppningar och tvätt bokningar. Dessa händelser är en form av personuppgifter.

    Varför sparas mina loggningar?
    Ändamålet med behandling av personuppgifterna är exempelvis för att göra teknisk felsökning i systemet, för att utreda ev. störningar i boendet som avses i hyreslagen, för att kunna utreda misstänkt missbruk av lokaler och för att utreda om en lägenhet är övergiven.

    Hur länge sparas uppgifterna?
    • Dörröppningar i 4 veckor
    • Bokningsloggar i 4 veckor

    Vem kan ta del av mina uppgifter?
    Dina dörröppningar och bokningar sparas främst för intern användning vid behov, men uppgifterna kan komma att lämnas ut till Polis/Åklagare vid eventuell brottsutredning.
  • Hur säger jag upp min lägenhet, parkering eller garage?
    Du kan göra på följande sätt:
    1. Logga in på Mina sidor med BankID eller mobilt BankID och säg upp ditt avtal där.
    2. Fyll i uppsägningsblankett (används för både lägenhet och parkeringsplats) och välj att
    • lämna in på något av MKB:s kontor
    • skicka med brev till:  MKB Fastighets AB, Box 50405, 202 14 Malmö 
    •  maila in den på info@mkbfastighet.se .
    Tänk på: Är ni två på kontraktet skall uppsägningen inkomma från var och en.

    Uppsägningstid är 3 hela kalendermånader som börjar vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit till MKB.

    Exempel: du säger upp lägenheten den 15 november. Då börjar uppsägningstiden 1 december och är 3 månader det vill säga till och med den siste februari (hela december, januari och februari).
    Tänk på: du kan inte ångra din uppsägning när du väl har sagt upp din lägenhet, parkering eller garageplats
  • Måste jag behålla min hemförsäkring om jag hyr ut lägenheten i andrahand?
    Vi rekommenderar att man har en hemförsäkring. Det är viktigt att man behåller den ifall något skulle hända i lägenheten, tex en skada av något slag.

    Hemförsäkringen täcker inte andrahandshyresgästen och denna bör därför teckna en egen hemförsäkring för sina saker.
  • Jag vill byta min andrahandshyresgäst, hur gör jag?
    Om du har fått godkänt att hyra ut din lägenhet och du ska byta ut din andrahandshyresgäst, vill vi att ändå att du skickar in en ny ansökan via vår hemsida:

    1. Lägenhetskund Ansökan om andrahand

    2. Student  Ansökan om andrahand

    Du kan på ”ytterligare upplysningar” skriva att perioden är godkänd men att du vill ändra andrahandshyresgästen.

    Vi gör då snabbt en liten koll så att antal boende i din lägenhet stämmer med lägenhetens storlek och vi får in nya kontaktuppgifter på den person som ska bo i din lägenhet.

    Du kommer sen att få ett mail från oss om det är ok eller ej med den nya hyresgästen.

    Tänk på att även här, är handläggningstiden 6-8 veckor men att vi försöker att påskynda ärenden som gäller byte av andrahandshyresgäst.
  • Vad ska jag tänka på om jag har, vill skaffa eller är inneboende.?
    Bo kvar
    Kontraktsinnehavaren måste bo kvar i lägenheten under tiden de har en inneboende. Bor man inte kvar är det en otillåten andrahandsuthyrning om man inte har godkännande från hyresvärden. Läs mer om andrahandsuthyrning

    Rätt antal personer
    Man får inte bo fler i en lägenhet än vad den är anpassad för. Du hittar hur många personer en lägenhet är anpassad för på hyresavtalet eller så kontaktar man lägenhetsutvecklaren.

    Ta inte överhyra
    Du får ta ut hyra, men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder.
    Har du flera inneboende får hyran som de sammanlagt betalar inte vara större än vad du själv betalar i hyra.

    Skriv kontrakt 
    Det är viktigt att skriva kontrakt med din inneboende. Det finns massor av olika kontraktsmallar att använda sig av på internet.
    • Både du och din inneboende måste ha en hemförsäkring. 
    Meddela områdeskontoret. 
    Det krävs ingen ansökan eller godkännande från MKB för att ha inneboende men ni får gärna meddela områdeskontoret att ni har en inneboende.

  • Kan jag skriva in min sambo i hyreskontraktet?
    Vi skriver inte in någon på ett befintligt avtal. Bor ni ihop tillräckligt länge gäller sambolagen.

    För mer info sambolagen
  • Får jag meka med min bil i garaget?

    Bara om det gäller att göra enkla reparationer men inte något som innebär spill som olje- eller kylarbyte.

  • Svårt att betala din hyra?
    Hyran ska som utgångspunkt alltid betalas i tid.
    Vid problem med betalningen av hyran, kontakta Kundtjänst så kommer ditt ärende läggas vidare till hyreshandläggaren för återkoppling till dig.
  • Hur fungerar det med in och utflyttning från lägenheten?
    Lägenheten byter kund klockan 12:00 från och med den dag då avtalet börjar eller slutar att gälla om inget annat är avtalat.

    Om detta är en lördag, söndag eller annan helgdag är det klockan 12:00 första vardagen efter helgen.
  • Skärpta regler för att hyra ut lägenheter i andra hand
    Den 1 oktober 2019 infördes nya strängare regler mot otillåten andrahandsuthyrning. Även reglerna kring lägenhetsbyten och handel med hyreskontrakt skärptes. Dessutom förtydligades reglerna om inneboende. Förändringarna är viktiga att känna till eftersom en överträdelse av reglerna kan innebära att du som hyresgäst förlorar ditt hyreskontrakt, eller gör dig skyldig till brott.

    Andrahandsuthyrning kräver hyresvärdens samtycke
    Du får inte hyra ut din lägenhet i andra hand utan hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd. Om du hyr ut din lägenhet i andra hand utan tillåtelse, riskerar du att omedelbart bli av med ditt hyreskontrakt. Tidigare har man som hyresgäst haft möjlighet att vidta rättelse, det vill säga att sluta med andrahandsuthyrningen, eller att ansöka om hyresnämndens tillstånd och få ansökan beviljad. Den möjligheten finns inte längre.

    Andrahandshyrans storlek 
    Du får inte ta ut en högre hyra än vad du själv betalar. Förstahandshyran är alltså ett tak för andrahandshyran. Om du hyr ut din lägenhet fullt möblerad får du göra ett tillägg om högst 15 procent. Om el, bredband, tv-kanaler eller liknande ingår i hyran, få du bara ta betalt för dina egna kostnader.
    Du riskerar att förlora ditt hyreskontrakt med omedelbar verkan om du tar ut en för hög hyra.

    Inneboende
    Att ha någon inneboende hos sig kräver inte hyresvärdens samtycke. Du måste dock använda lägenheten som din fasta bostad, eller ha den som en så kallad komplementbostad, för att det ska vara fråga om en inneboende situation.
    Den hyra som den inneboende betalar till dig ska vara proportionerlig i förhållande till den hyra du själv betalar. En inneboende som disponerar hälften av lägenheten ska alltså inte betala mer än hälften av förstahandshyran.

    Lägenhetsbyte
    Det krävs alltid samtycke från hyresvärden eller tillstånd från hyresnämnden för att du ska få genomföra ett lägenhetsbyte. Båda bytesparter ska ha varit bosatta i sina lägenheter under minst ett år för att kunna ansöka om ett lägenhetsbyte

    Olagligt i vissa fall
    Sedan den 1 oktober 2019 är det brottsligt att hyra ut sin lägenhet i andra hand utan hyresvärdens samtycke, eller hyresnämndens tillstånd, och ta emot en hyra som inte är skälig, det vill säga för hög.
    Det är även brottsligt att förmedla, sälja och köpa hyreskontrakt. Tidigare var det bara brottsligt att begära betalning för hyreskontrakt. Straffet för att förmedla, sälja eller köpa hyreskontrakt är böter eller fängelse.

    Folkbokförd på rätt adress
    Du måste vara folkbokförd där du bor. Sedan den 1 juli 2018 är det brottsligt att lämna oriktiga uppgifter eller att inte anmäla ändrade folkbokföringsuppgifter till Skatteverket när man flyttar. Straffet är böter eller fängelse.

  • Andrahandsuthyrning till internationell student
    Man kan hyra ut sin lägenhet till internationell student.

    För att ansökan ska bli godkänd behöver vi se att andrahandspersonen är student på minst 14hp under hela perioden lägenheten kommer hyras ut.

    För mer information om detta kan du läsa Här
  • Var slänger jag mina gamla möbler (grov avfall)?
    Möbler, lampor, mattor och annat grov avfall inte får slängas där annat avfall slängs (miljöhus, miljörum etc.).

    Anledningen är att detta orsakar brandrisk, skapar arbetsmiljöproblem för MKBs personal och entreprenörer och gör det svårare för dina grannar att sortera och slänga sitt avfall.

    Sök i sorteringsguiden var ditt avfall kan slängas och hitta närmsta ställe för det!

    Här kan du hitta din närmaste återvinningscentral


  • Det är överfullt i kärlen i mitt miljöhus – vad gör jag?
    Ibland missar våra entreprenörer att hämta avfall från något av våra miljöhus.
    Våra husvärdar och fastighetsskötare besöker ert miljöhus dagligen på vardagar och har troligtvis redan uppmärksammat entreprenören på detta. Kärlen kommer då att tömmas så snart som möjligt.

    Fortsätter problemet så ber vi dig kontakta ditt ​områdeskontor​​​
  • Hur kan jag hyra ut i andra hand på rätt sätt?
    Det krävs ett godkännande från MKB om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand.

    Vi kan godkänna uthyrning under begränsad tid, till exempel om du ska:
    • studera 
    • arbeta på annan ort
    • provbo som sambo.

    Tänk på att hyran som din andrahandshyresgäst betalar inte får vara högre än den du själv betalar till MKB.
    Om du hyr ut lägenheten möblerad får du högst lägga på 15 procent på hyran.
    Om el, bredband eller liknande ingår i hyran när du hyr ut lägenheten i andra hand får du bara ta betalt för de kostnader som du själv har.

    Om du tar ut en högre hyra än vad du har rätt till kan du bli av med din lägenhet. Om hyresrätten hyrs ut i andra hand utan tillstånd och till en för hög hyra riskerar du dessutom böter eller fängelse, eftersom det är brottsligt från och med 1 oktober 2019.

    Läs mer information på ​andrahandsuthyrning​​​
  • Vad händer om någon hyr ut olovligt i andra hand och detta upptäcks?
    • Personen som har förstahandskontraktet riskerar att bli uppsagd.
    • Den som hyr olovligt i andra hand får inte bo kvar.

    För mer information ​Ny lagstiftning: skärpta uthyrningsregler från den 1 oktober 2019​​​
  • Vad är olovlig andrahandsuthyrning?
    Det är tryggt att veta vilka grannar du har. Om du till exempel behöver ringa på hos någon är det skönt att veta vem som bor där. Därför ska den som vill hyra ut sin lägenhet i andra hand få det godkänt av MKB. Så att både du och vi vet vem som bor i ditt hus.

    Varför är det viktigt att förhindra olovlig andrahandsuthyrning?
    Det handlar om två saker:
    • Dels trygghet. Som hyresgäst är det tryggt att veta vilka som är ens grannar. 
    • Som hyresvärd ska vi veta vilka personer som bor i våra lägenheter. 
    • Det är också otryggt för den som hyr på oriktiga grunder.
    Det handlar också om att vi vill ha en rättvis bostadsmarknad. När efterfrågan på bostäder är så stor som idag är det extra viktigt att våra lägenheter kommer ut på marknaden på rätt sätt till de som står i bostadskö.

    Vad gör jag om jag vill meddela MKB att jag misstänker att någon hyr ut olovligt i andra hand?
    Du kontaktar personalen på ditt områdeskontor

    Vad händer om någon hyr ut olovligt i andra hand och detta upptäcks?
    Personen som har förstahandskontraktet riskerar att bli uppsagd. Den som hyr olovligt i andra hand får inte bo kvar.

    Hur kan jag hyra ut i andra hand på rätt sätt?
    Det krävs ett godkännande från MKB om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand. Vi kan godkänna uthyrning under begränsad tid, till exempel om du ska studera eller arbeta på annan ort.

    Läs mer på ​MKB andrahandsuthyrning​​​
  • Vad gäller vid uppsägning av dödsbo?
    Om du säger upp hyresavtalet inom en månad från det hyresgästen avlidit är uppsägningstiden en månad.

    Säger du upp hyresavtalet när det gått mer än en månad sedan hyresgästen avled är uppsägningstiden 3 månader, Hyreslagen 5§

    Exempel:
    1. Om du säger upp lägenheten den 15:e januari inom en månad sedan dödsfallet så betalar du hyra till den sista februari.
    2. Om du säger upp lägenheten den 15:e januari och det gått över en månad sedan dödsfallet så betalar du hyra till den sista april.
    Fyll i uppsägningsblanketten.

    Uppsägningen ska innehålla:
    1. Underskrift på uppsägningen från samtliga i dödsboet alternativt en av dödsbodelägarna med fullmakt att företräda hela dödsboet.
    2. Telefonnummer till den som har tillgång till lägenheten.
    3. Bifoga dödsfallsintyg med släktutredning dödsfallsintyg från skatteverket (beställs från Skatteverket telefon 0771-567 567). Av detta framgår vilka personer som ska skriva på en uppsägning av lägenheten. 
  • Hur bestämmer ni vad min månadshyra ska vara?
    Din hyra baseras på lägenhetens:
    1. Standard
    2. Läge
    Alla hyror bestäms utifrån något som heter bruksvärdessystem för att det ska vara lika hyror för likvärdiga lägenheter.

    Beslutet sker i en förhandling med Hyresgästföreningen.
  • Renovera i köket?
    I köket är det MKB som har ansvar för att kranar, kyl, frys, spis, vatten, avlopp och eventuell fläkt fungerar.

    Du som innehavare har ansvar för att:
    1. göra rent 
    2. byt filter i köksfläkten
    3. frosta ur frysen
    4. gör rent vid avloppet i diskhon.

    Renovering
    Kanske vill du ha ny tapet, nytt golv eller nya luckor i köket.
    Kontakta lägenhetsutvecklaren för att få veta vad vi kan erbjuda dig.

    Du kan ringa vår Kundtjänst på 040 31 33 00 för att bli kopplad till rätt person.

    Vill du göra jobbet själv går det bra men tänkt på att du kan bli skyldig att återställa det innan du flyttar.

    Tillval
    I vissa fall kan du välja till annan spis t.ex. med induktionshäll, diskmaskin eller rostfri kyl och frys.
    Detta betalar du för på din hyra, kontakta din husvärd på områdeskontoret under öppettider

    Om du vill fixa diskmaskin själv - tänk på att den måste installeras av en fackman
  • När drar ni hyran från mitt konto med autogiro?
    Din hyra måste finnas på kontot dagen innan förfallodagen.

    Du kan se och skriva ut en kopia på din hyresavi på Mina sidor genom att logga in med BankID eller användarnamn och lösenord.
  • Vad gör ni vid ett stambyte?
    När ett hus blir gammalt kan det bli aktuellt att byta stammar. Detta innebär att rörstammar, vattenledningar och el ledningar förnyas och byts ut.
    När du söker lägenhet hos oss kommer det att stå i säljtexten till lägenheten om ett eventuellt stambyte är inplanerat.

    Detta händer vid ett stambyte
    Vi tar bort den gamla vägg- och golvbeläggningen i badrummet för att komma åt alla rör.

    När rören är utbytta sätter vi upp kakel på väggarna från golv till tak och lägger klinker på golvet. Du kommer att kunna välja mellan några olika golvklinker.

    I badrummet
    Alla badrum får duschplats, handfat, ettgreppsblandare med energisparfunktion, toalettstol och badrumsskåp med belysning (lokala avvikelser kan förekomma).

    I köket
    I köket byter vi ut vattenledningar, avloppsrör och du får ettgreppsblandare med energisparfunktion och vattenlås under diskbänken. Avvikelser kan förekomma.

    För mer information, se Broschyr om stambyte
  • Hur får jag bättre inomhusluft?
    Ventilation är till för att ta bort dålig luft och fukt och tillföra frisk luft i lägenheten.
    För att få bra luft i din lägenhet finns det några saker som du själv kan göra.

    Ventiler
    Frisk luft kommer in i lägenheten genom ventiler.

    Det är viktigt att:
    1. de inte är stängda 
    2. inte är täckta.
    3. att de rengörs ibland (använd ljummet vatten och milt rengöringsmedel).

    Vädring
    Det effektivaste sättet att få bort fukt och dålig luft är att vädra en kort stund.

Inte fått svar på din fråga? Skicka in den!