Hoppa till innehåll

Felanmälan

Du ska felanmäla sådant som inte fungerar i din lägenhet. Kranar som droppar och läcker eller fönster som inte går att stänga.

Här felanmäler du

1.Mina sidor - öppet dygnet runt.
2.Kundtjänst vardagar mellan klockan 07:00 och 17:00 på telefon 040 - 31 33 00.

Akuta fel som vattenläckor eller elfel på kvällar och helger anmäls till vår fastighetsjour. De gör en bedömning av när felet måste åtgärdas. Telefon 040-31 33 33.

Störningar

Du kan alltid ringa till oss och prata med din bosociala utvecklare, ring till kundtjänst på 040 - 31 33 00 så kopplar de dig rätt.

Efter kontorstid så kan du via jouren (040-31 33 33) få tala med trygghetsjouren som kan göra en utryckning direkt eller råda dig till vad du kan göra. I akuta fall ska du ringa polisen, 114 114 eller 112.

Helgdagar och avvikande öppettider

1 januari nyårsdagen stängt
6 januari trettondagen stängt
9 april skärtorsdagen stängt
10 april långfredag stängt
13 april annandag påsk stängt
30 april valborsmässoafton stängt från klockan 14
1 maj första maj stängt
21 maj kristi himmelsfärdsdag stängt
22 maj dag efter kristi himmelsfärd stängt
19 juni midsommarafton stängt
30 oktober dag före alla helgons dag stängt
23 december dag före julafton stängt
24 december julafton stängt
25 december juldagen stängt
31 december nyårsafton stängt

  • Så här gör du en felanmälan på Mina sidor

    Logga in

    1. Scrolla ner till funktioner
    2. Klicka på Felanmälan
    3. Klicka på Felanmäl på raden för det du vill felanmäla (du ser din lägenhet, hela huset, kanske trapphuset, tvättstuga och gården)
    4. Fyll i kontaktinformation och beskriv felet.
    5. Klicka på skicka felanmälan

    Du kommer till sidan där du väljer vad du vill felanmäla


    Sida för kontaktinformation och här beskriver du också vad som är fel
  • Hur gör jag en felanmälan?
    Jag har något som inte fungerar om det ska - hur gör jag för att anmäla det?
  • Felanmälan i min lokal?
    Om du får problem med lokalen,  som enligt hyresavtalet inte är ditt ansvar, kontaktar du MKB.
    Felanmälan gör du:
    1. via Kundtjänst på telefon 040-31 33 00 
    2. maila på info@mkbfastighet.se 

    Om du inte är säker på vad som gäller är du självklart välkommen att höra av dig direkt till din husvärd eller lokalförvaltare. Kontaktinformationen hittar du Här
    Skadegörelse / skador vid inbrott får du själv stå för. Läs mer om det ​Här​​​
  • Tycker du att det känns kallt i din lägenhet
    Värmesystemen är automatiska och sätter igång när temperaturen ute understiger 15 grader.
    Men värmesystem är tröga och så fort det blir varmare ute så kopplar det ner och startar upp när det är under 15 grader nästa gång.
    Värmesystemet stabiliseras när temperaturen ute är konstant under 15 grader.
    Om du upplever att du har det kallt i din lägenhet kan du först kolla att du:
    • inte har möbler framför elementen
    • inte har långa gardiner framför dina element
    • har vridit termostaten på elementen på max
    • mäta temperaturen mitt i rummet några dagar i sträck
    Gör felanmälan om temperaturen understiger 20 grader vid varje mätning och ange i din felanmälan när och hur du mätt. Enklast gör du felanmälan på Mina Sidor
  • Hur kommer jag in på Mina sidor?
    Här hittar du allt om din bostad, du kan göra felanmälan och komma vidare till bokning av tvättstuga.
    Det finns två olika inloggningsalternativ:
    1. logga in med BankID eller mobilt Bankid
    2. eller användarnamn och lösenord
  • Samlad information med anledning av coronavirus
    Vad gör MKB för att hindra smittspridning?
    • Stannar hemma om vi är sjuka.
    • Följer Folkhälsomyndighetens råd.
    • Prioriterar om så att vår personal kan vara så tillgänglig som möjligt för våra kunder.
    • Försöker hitta lösningar så att våra kunder inte ska drabbas av eventuella förseningar av reservdelar och andra leveranser.
    • Avbokar alla sociala evenemang både med personal och med kunder.
    Lägenhetsvisningar – vad gäller?
    Vi behöver visa lägenheter som ska hyras ut, men du som bor där behöver inte vara hemma om du inte vill eller kan. Lämna din nyckel till oss så tar vi hand om visningen. Mer information får du av den som ska visa din lägenhet.

    Seniorer – Inställda aktiviteter i vår

    Många sociala aktiviteter som MKB arrangerar är inställda fram till sommaren. Hela MKB Efter Jobbet-programmet för seniorer är pausat. Istället satsar vi på att bjuda våra kunder på musik och gymnastik på gårdarna. Över hundra evenemang är inbokade under hela våren, alla är välkomna att öppna sina fönster och delta på avstånd.
    Har MKB öppet som vanligt?
    Ja. Men kontakta oss gärna digitalt om du kan:
    • Mejla oss på info@mkbfastighet.se
    • Sök svar på din fråga här på Kundo MKB Fastighet
    • Ställ din fråga till Kundtjänst Online
    • Gör din felanmälan på Mina sidor
    • Ring kundtjänst på telefon 040-313 300 måndag-torsdag klockan 8-17, fredag klockan 8-16
    Du som har luftvägsbesvär, feber eller hosta
    Med omsorg om dig, dina grannar, våra medarbetare och leverantörer ber vi dig som har luftvägsbesvär, feber eller hosta att ställa in bokade möten med oss och endast anmäla akuta fel.
    Kommer MKB att öka städningen i gemensamma utrymmen?
    Vår städfirma gör extra städinsats genom att torka av ytor som vidrörs, som knappar och handtag.
    Tänk på att tvätta händerna innan du tar hissen eller trappan och när du kommer hem igen.
    Kommer MKB att stänga områdeskontoren?
    Nej, vi vill upprätthålla vår service och vi vet att det bidrar till trygghet och stabilitet i området.
    Ska jag felanmäla ett trasigt handtag eller en droppande kran?
    Ja än så länge ska du göra felanmälan som vanligt.
    Är du sjuk ska du endast felanmäla akuta fel som exempelvis en vattenläcka, om ström saknas i hela lägenheten eller att ytterdörren inte går att stänga.
    Om något akut händer (vattenläcka eller annat som kan leda till en omfattande skada) efter kontorstid ringer du det vanliga numret: 040 31 33 00.
    Ska jag avboka möten med MKB eller entreprenör?
    Ja om du är sjuk. Du kan också lämna din nyckel till oss om så att du inte behöver vara hemma.
    Hur håller jag mig uppdaterad om MKBs rutiner?
    Titta gärna på ​MKB Fastighet​​​

    Var hittar jag information på andra språk?

    Information om coronavirus på andra språk: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/information-om-covid-19-pa-olika-sprak/
    Hjälp till dig som är över 70 år eller tillhör annan riskgrupp?
    Vi tänker lite extra på våra äldre hyresgäster i dessa virustider och vill gärna sträcka ut en hjälpande hand.
    Du som inte kan få hjälp av hemtjänst eller anhöriga att handla kan ringa MKBpå:
    Telefon 040 31 33 00 måndag-fredag klockan 08.00-15.30.
    Vi samarbetar med Stadsmissionen som kontaktar dig innan de handlar för att komma överens om tid och hur du kan betala.
    Berörs MKBs seniorboenden av besöksförbud?
    MKBs seniorboenden berörs inte av regeringens beslut om ett besöksförbud på samtliga landets äldreboenden som gäller från den 1 april. Eftersom Folkhälsomyndigheten uppmanar den som är 70 år eller äldre att begränsa sina nära kontakter vill vi ändå uppmana till försiktighet när det gäller besök hos våra kunder i seniorboenden.
    Däremot omfattas Malmö stads boenden för äldre, däribland trygghetsboendet Havsuttern som finns i MKBs lokaler men drivs av Malmö stad.
    Övriga frågor & svar
    Varför sänker/skänker ni inte hyran?
    Vi vet att många människor kan få en sämre ekonomi på grund av coronavirusets effekter. Den som inte kan betala sin hyra får hjälp av samhällets stödfunktion som exempelvis a-kassa eller försörjningsstöd. Vårt råd är att du som har svårt att betala hyran alltid ska höra av dig till oss. Hyran är den viktigaste räkningen. Du kan få vänta med att betala hyran (anstånd). Vårt mål är alltid att man ska kunna bo kvar.
    Bostadsbolagen gör på olika sätt och vi har valt att alltid ha ett individuellt samtal när någon hör av sig för att hen har svårt att betala hyran.
    Varför ställer ni inte in hyreshöjningen i april?
    Vi förstår att det kan kännas jobbigt att hyran höjs i april och att tidpunkten inte upplevs som den bästa. Tidpunkten för när höjningen skulle börja gälla är förhandlad med Hyresgästföreningen långt före coronaviruset bröt ut. I dagsläget är det inte aktuellt att skjuta upp eller ställa in höjningen.
    Om en person har svårt att betala hyran ska hen alltid kontakta oss.
    Men hur ska jag göra då, jag har inga pengar?
    Du ska alltid kontakta oss om du har svårt att betala hyran.
    Du kan få vänta med att betala hyran (anstånd).

    Ni som har så stor vinst, varför kan ni inte sänka hyran?
    Att MKB har en vinst är bra för oss, våra kunder och vår ägare kommunen eftersom det gör att vi kan ta hand om våra fastigheter, bostadsområden och kan bygga nya bostäder.
    Vår vinst återinvesteras och går främst till underhåll av alla våra fastigheter och nyproduktion. Vi har också ett ansvar att underhålla, reparera och sköta våra hus så att de är hållbara i många år

    Men er vinst är så stor att ni bör kunna ta en del av den och sänka hyran.
    Vi behöver investera hela vinsten för att klara att ta hand om våra fastigheter, bostadsområden och kunna bygga nya bostäder.